Уволнението на клиент е нещо, което има тенденцията да се счита за табу сред фрийлансърите. Въпреки, че не е добре да си мислите да уволните клиент, то това не трябва да бъде окончателно отхвърлено от съзнанието ви. Понякога каквато и да е сума пари не си струва караницата или неуважението, което някои клиенти могат да донесат. През цялата ви кариера на свободна практика повечето работодатели ще бъдат уважителни, мили и разбиращи, но с други просто ще бъде неразумно или невъзможно да се справите. Тъй като сте на свободна практика, имате право да прекратите договора точно толкова, колкото и те.

Когато станат неуважителни

В никакъв случай не бива да позволявате да се отнасят към вас с неуважение. Това може да включва неприлични обръщения, очакване да завършите работата за неразумно време или получаване на порицание за неща, които не са под вашия контрол или са извън разумните очаквания. Тези клиенти не си заслужават кавгата и психическото натоварване. Вие заслужавате по-добро и има много клиенти, които ще се отнасят с уважение към вас.

Когато не искат да плащат

Всички разбират, че може да се случат непредвидени неща и понякога плащанията трябва да се извършват със закъснение. Ако започнете да виждате модел, при който се натрупват неизплатени фактури, правят се много оправдания или клиентът просто не се интересува, време е да предприемете действия. Просто ги уведомете, че зависите от подобни проекти, за да си изкарвате прехраната и вече не можете да предоставяте услуги, докато не бъде получено плащане. Ако трябва да отидете по-далеч, може да се наложи да заведете клиента си пред съда, за да получите това, което ви дължат.

Когато не могат да решат какво искат

Възможно е да имате разбиране за даден проект или визия различна от тази на вашия клиент. Това е нормално и е необходимо постоянно да комуникирате помежду си, за да се изгладят изкривяванията и да се гарантира, че и двамата сте на една и съща вълна, за да превърнете визията на клиента в реалност. Ако клиент продължава да прави промени или се изисква неразумно количество ревизии, има две потенциални причини. Първата причина може да е, че те сами не са сигурни или са започнали работа твърде рано. Това не е под вашия контрол и не е честно да се налага да правите значително по-голям от нормалния брой ревизии отново и отново. Втората причина може да е, че стилът ви не е съобразен с това, което искат. Например: графичен дизайнер, който изработва предимно футуристични творби, няма да работи добре с клиент, който иска класическа творба със старомодни щрихи.

Нашето решение:

За да избегнете подобни проблеми, mJOBS.bg разполага с мощна рейтингова система (мнения и оценки) както за продавачи, така и за купувачи. И най-важното - предлагаме защита на плащанията. Клиентът заплаща цялата сума на услугата предварително. mJOBS влиза в ролята на посредник, гарантирайки, че и двете страни ще са доволни от крайния резултат. Парите се задържат при нас в депозит и се изплащат на продавача само при одобрена и свършена работа.
В mJOBS.bg клиентите ви могат предварително да прегледат профила и портфолиото ви. Така те ще са сигурни дали работата ви ще отговори на техните изисквания.
Целта ни е да направим връзката между продавачи и купувачи на услуги максимално бърза, лесна и сигурна!


Най-големият плюс да сте на свободна практика е, че сте шеф на себе си. Не позволявайте на някой да ви отнеме тази привилегия и да се отнася с неуважение към вас. Знайте, че няма нищо страшно в това да уволните клиент, и че в даден момент от вашата фрийланс кариера ще е необходимо да предприемете тази стъпка.

Ако все още нямате регистрация в mJOBS, направете го и можете да публикувате услугите си - безплатно.