Фрийлансърът има най-много затруднения в началото на свободната си практика – когато няма опит и доволни клиенти зад гърба си. Затова профилът за стартиращия фрилансър е от първостепенна важност. Колкото и банално или невероятно да ви звучи, завършеният профил е 67% гаранция за успех на начинаещия специалист на свободна практика.

В колко фрийланс сайта сте се регистрирали? Кандидатствали ли сте вече по проекти? А наели ли са ви по някой от тях?

Ето няколко практически съвета, които да подобрят успеваемостта ви:


Внимателно изберете потребителското си име

Това ще е името, с което клиентите ще ви познават. Добре е то да бъде вашето име, а не измислен псевдоним. По-лесно е да се довериш на todorivanov или tivanov отколкото на naidobriatoshko. Второто звучи несериозно.

Поставете правилната профилна снимка

Тя не трябва да е в цял ръст по бански или от последното ви парти с коктейл в ръка. Да сложите снимка с гаджето от последната ви разходка в парка също не е добра идея. Нека снимката е делова, но пък не прекалявайте, за да не изглеждате сухари. Фрийлансърът е човек, на който може да се разчита, но също така е независим и цени своето време и свобода. Снимката трябва да отразява и двете.

Не подценявайте значението на заглавието на профила ви

Като фрийлансър, вие едва ли искате най-отгоре в профила ви да излиза „Ivan Todorov – Ivan Todorov, Bulgaria” или “Ivan Todorov – Обичам да работя”. Още със заглавната част на профила си вие трябва да грабнете вниманието. Често работодателят разглежда профил на независим специалист именно защото му е харесало заглавието. Пример за добро заглавие би било „Ivan Todorov – 10 years multicultural experience in data processing, data entry professional, Bulgaria” или “Ivan Todorov – SEO, SEM & SMM, online marketing professional, Consultant, Bulgaria” или нещо дори по-специфично като „Ivan Todorov – HTML, CSS, Javascript, Photoshop, AJAX – everything for your website, web developer and graphic designer, Bulgaria”.

Опишете целите си – подробно и реалистично

За фриланса никога не е добра идея да оставите тази част празна. Непопълнените цели (или objectives както е в много от сайтовете с фрийланс проекти) говорят на работодателите само едно – вие сте или твърде заети да ги попълните, което означава че нямате време за нови проекти; или че сте недостатъчно организирани и отговорни, за да се представите в няколко реда. И в двата случая, наетият фрийлансър ще е друг, а не вие. Използвайте кратки и ясни изречения, говорете по същество. Никога не лъжете! Не забравяйте, че вече сте независими специалисти и репутацията ви зависи от това до каква степен тежите на мястото си и изпълнявате обещанията си.

Добавете поне 1 проект в портфолиото си

Може би нямате самостоятелно завършен проект като фрийлансър, но със сигурност сте правили нещо по специалността си преди. Ако сте преводач или писател – дайте линк към ваша публикация или труд. Ако сте добър в проучванията, приложете файл с последния си доклад. Ако пък се занимавате с копирайт или друг вид криейтив – не се колебайте да приложите брошури, интернет страници, плакати – като посочите естествено, че не дизайнът, а концепцията е ваша. Дори само 1 пример да дадете – по-добре ще бъде от празно портфолио, а с течение на времето ще добавяте каквото е нужно

Дайте информация за минал професионален опит

Mакар вече да сте фрийлансър, по-вероятно е да получите проект, ако имате работна история. Защо ли? Защото сте се утвърдил като специалист благофдарение на предишните ви работи. Те са развили работната ви етика и навици, които са ви нужни и в надомната работата. Никой не иска да даде проекта си в ръцете на неопитни хора. Списък с 2-3 предишни работодатели ще вдъхне доверие у бъдещите.

Ако имате високо или специализирано образование, акцентирайте на него

Все още има хора, които гледат тапията и това може да ви удари едно рамо в началото… Особено когато нямате история и репутация във фрийланс средите, нито клиенти, които да са работили с вас и да ви препоръчат. Никой няма да проверява наистина ли имате дипломите, които казвате… но не злоупотребявайте с това, защото ако напишете, че имате Немска филология, от вас ще се очаква да имате перфектен немски

Систематизирайте най-важните си практични умения

Естествено че ще споделите уменията си за работа с MS Office. Като фрийлансър, ще ви е полезно ако имате умения за работа с някоя по-специализирана програма във вашата сфера. Каквото и да е, тук е мястото да го изтъкнете. Не забравяйте и да впишете така важните за всеки фрийлансър качества като организираност и планиране на времето, мултикултурен опит (ако имате такъв), мултитаскинг, умение за работа под напрежение или желание за извънредна работа, и т.н.

Определете правилно цената си

Най-ниска цена не е добра политика във фрийланса, но все пак гледайте да не се изхвърлите с цената си твърде много – все пак, работодателите идват във фрийланс сайтовете, за да намалят фирмените си разходи, а не защото не могат да намерят високо платени специалисти в своя град. Най-добрата стратегия в случая е да проучите в конкретния сайт на каква цена работят конкурентите ви в дадената сфера (от най-ниска до най-висока надница за час) и да поставите малко над средната цена – ако сте добри специалисти, разбира се. А като кандидатствате по проекти, вие винаги имате възможността да увеличите или намалите цената си в зависимост от конкретната ситуация и работа. Може да поработите и за слава и препоръки в началото, ако решите.

Това са основните неща, свързани с профила на стартиращия независим специалист. Попълнете профила си и сами се убедете, че 67% от успеха на начинаещия фрийлансър се крие зад завършения и добре направен профил. Ако все още нямате никъде никакъв профил, време е – регистрирайте се в mJOBS.bg и започнете, безплатно е.